קיפוח בעלי מניות מיעוט: הגנה על האינטרסים שלך כבעל מניות מיעוט בחברה

בעל מניות מיעוט בחברה, חשוב שתהיה מודע לכך שיש בידיך זכויות משפטיות שמגנות על האינטרסים שלך מפני פעולות של בעלי מניות הרוב.

קיפוח בעלי מניות מיעוט מתרחש כאשר פעולות שנוקטת החברה, או שנוקטים בה בעלי מניות הרוב, פוגעות באינטרסים של בעלי מניות המיעוט.

פעולת הקיפוח יכולה ללבוש צורות רבות. דוגמה אחת היא דילול ההחזקה. דילול יכול להתבצע על ידי הנפקת מניות חדשות של החברה, ובכך לדלל את האחזקותשל בעלי המניות הקיימים . מקום בו בעלי מניות הרוב הם אלה שמנפיקים את המניות החדשות ושומרים לעצמם את נתח ההחזקה הגדול יותר, הרי שפעולה זו עשויה להועיל לרוב באופן לא פרופורציונאלי על חשבון בעלי מניות המיעוט. פעולה זו עשויה להזיק במיוחד למי שיש בידיו נתח בעלות קטן בחברה מלכתחילה.

דוגמה נוספת לקיפוח בעלי מניות מיעוט היא כאשר בעלי מניות הרוב מקבלים החלטות המועילות לעצמם על חשבון בעלי מניות המיעוט. למשל, הם עשויים לקבל החלטות לתשלום משכורות גבוה יותר לנושאי משרה המקורבים להם, גם אם אין הצדקה לכך, לקבל החלטה על משיכתדיבידנדים  גבוהה, בהתעלם מיכולתה הכלכלית של החברה, כשהחלטות אלה מתעלמות מדאגותיהם של בעלי מניות המיעוט.

מתסכל במיוחד עבור בעלי מניות מיעוט שהשקיעו סכום כסף משמעותי בחברה וחשים שהאינטרסים שלהם אינם נשקלים כראוי .

במקום אחר,הקיפוח יבוא לידי ביטוי במניעה מבעלי מניות המיעוט את השתתפותם בדירקטוריון, ובכך בתהליכי קבלת ההחלטות, או מלכתחילה למנוע מהם גישה למידע חשוב. בעלי מניות הרוב יכולים לקבל החלטה על שינוי תקנון החברה באופן שיקפח את בעלי מניות המיעוט, לקבל החלטה לחתום על עסקאות המיטיבות עם חברות קשורות של בעלי מניות הרוב, או עם אנשי שלומם, בניגוד לטובת החברה, ובכך לפגוע באינטרסים של מיעוט בעלי המניות.

התנהלות זו עשויהלהקשות על בעלי מניות מיעוט לקבל החלטות מושכלות לגבי ההשקעות שלהם. למשל אם ירצו לממש את מניותיהם ולמוכרם בשוק החופשי, הרי שייתכן שתהיה פגיעה אנושה בשווי הריאלי של ההחזקה שלהם, מאחר ואין להם יכולת לשלוט על אופן קבלת ההחלטות בחברה. בדרך זו הרוב עשוי לכפות על המיעוט את המחיר, את אופן התשלום והכל בתנאים שהם נמוכים מתנאי השוק.

במאמר זה סקרנו חלק קטן מאוד של דוגמאות המלמדות על פעולות מקפחות בחברה. בחיי היומיום אנו נתקלים באירועים מקפחים רבים. החכמה היא לזהות את הנקודה בה החלה הפעולה המקפחת, ולמנוע מהרוב לאפשר ליישם החלטה מקפחת נוספת, ועוד אחת ועוד אחת, עד שהשליטה נעתקת מידי המיעוט והמשבר מחריף.

אם אתם בעלי מניות מיעוט וחשים שהאינטרסים שלכם נפגעים מפעולות החברה או אם אתם בעלי מניות רוב, שהועלו כנגדכם טענות לביצוע פעולות מקפחות כלפי המיעוט, חשוב שתפנו לעו"ד המבין בעניינים מסחריים על מנת להציג בפניכם את האפשרויות המשפטיות העומדות בפניכם.

יהיו מקרים מסוימים בהם בעלי מניות מיעוט יוכלו לבקש פיצויים, או לדרוש לאכוף את רכישת מניותיהם על ידי בעלי מניות הרוב. במקום אחר, יהיה ניתן להגיש תביעה נגזרת של בעלי המניות בשם החברה (מקרה ספציפי שבו החברה תובעת את הנזקים שנגרמו לו), ועוד.

אנו מזמינים אתכם להתייעץ עמנו בכל הנוגע לזכויותיהם של בעלי מניות, ועל דרך הפעולה הטובה ביותר.

אנחנו פה עבורך!

נשמח לעמוד לרשותך, ביחד עם הצוות המוביל של משרדנו, וללוות אותך באופן צמוד, מקצועי וקשוב לאורך כל ההליך המשפטי שלך.
לתיאום פגישת ייעוץ, כל שעליך לעשות הוא לפנות אלינו בטלפון או על ידי השארת פרטיך ואנו נחזור אליך בהקדם.

השאר פרטים

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday
דילוג לתוכן