הסכמי מייסדים והסכמי שותפים

באופן כללי קיימים קווי דמיון רבים בין הסכמי שותפים להסכמי מייסדים, הן מבחינת נחיצותם והן מבחינת הסעיפים המפורטים בהם והמצבים וההגדרות הנדרשים לפתרון. יחד עם זאת, קיים הבדל משמעותי מבחינת סוג ההתאגדות, כאשר הסכם שותפים עוסק בזכויות ובחובות בעת הקמה של שותפות, ולעומתו הסכם מייסדים עוסק בהתנהלות העסקית שתתקיים תחת חברה רשומה. על כן, ישנם הבדלים גם במידת האחריות הנגזרת של הצדדים המעורבים כשלעיתים הסכמים אלו נפוצים יותר או פחות בענפי משק שונים, למשל הסכם המייסדים נפוץ במיוחד בקרב מיזמים טכנולוגיים (סטרטאפים).

האם באמת צריך את ההסכם?

בדומה לקשר זוגי, לפני הנישואין הרומנטיקה מושלת, יש רעיונות נפלאים וקשה להניח שביום מן הימים יופיעו קשיים מהותיים. ואולם, לאורך השנים מופיעים לא מעט אתגרים בהתנהלות חברות ושותפויות רשומות או בלתי רשומות, המובילים לחילוקי דעות. כך לדוגמא, החברה/השותפות עשויה להיקלע בשלב מסוים לתקופה לא פשוטה מבחינה כלכלית, מה שיוביל למחלוקות סביב הבאת הון נוסף לצורך מימון, מי יביא אותו וכמה, או אולי הכנסת שותף חדש ואפילו סגירת פעילות. כמו כן, עשויים להופיע אתגרים הקשורים לקבלת ההחלטות והגדרת התפקידים ותחומי האחריות, להבאת עובדים חדשים ותנאי העסקתם, לאופן חלוקת המניות, לזכויות בנכסים מוחשיים ורוחניים כגון פטנטים וסימני מסחר, ולעוד שורה ארוכה של נושאים מהותיים.
הבעיה, כפי שאמרנו, היא שלעיתים המייסדים/השותפים מתמהמהים ואף אינם מבינים את נחיצות ההסכם, מסתייגים מהכנסת “מסמכים משפטיים” לשותפות “בין חברים ומשפחה”, או מעוניינים לחסוך את שכר הטרחה של עורך הדין. וכך, כאשר האתגרים מגיעים, והם תמיד מגיעים, נוצר בלבול רב לגבי אופן ההתנהלות, מופיעים חילוקי דעות וסכסוכים הפוגמים קשות בחברה/בשותפות, ומכאן קצרה הדרך למשברים.
הסכם מייסדים והסכם שותפים נועדו להגדיר בצורה ברורה ומפורטת את “גבולות הגזרה” ואת אופן הניהול וההתנהלות על מכלול הרבדים. לשם כך יש לפנות לעורך דין מסחרי בעל ניסיון רב, אשר מכיר היטב את האתגרים, נקודות התורפה והנושאים שצריך לפתור מראש, על מנת לאפשר התנהלות נכונה וחלקה ככל האפשר בעתיד. מובן מאיליו שכאשר הנושאים היסודיים מוגדרים וברורים, ניתן לפעול בצורה בטוחה, חופשית ויעילה הרבה יותר, מבלי לבזבז זמן ואנרגיות מיותרות על חיכוכים תכופים.

היבטים שונים של ההסכמים

כאמור, על ההסכמים לטפל במגוון נושאים בצורה ברורה ומפורטת על מנת לאפשר התנהלות תקינה של השותפות/החברה, וזאת בין אם הצדדים הינם אנשים פרטיים, תאגידים או שותפויות קיימות הנכנסות למיזם חדש. כך לדוגמא, על ההסכם להגדיר בצורה מפורשת את הגורמים האחראיים למימון המיזם, צורת השקעת הכספים, נטילת הלוואות וכל הקשור למימון. כמו כן, יש להגדיר את התפקידים השונים שימלאו המייסדים בחברה, והאם וכיצד תתקבל התמורה בעבור מילוי התפקידים וביצוע העבודה מצידם. בנוסף, ההסכם יעסוק באופן קבלת ההחלטות בשאיפה לאפשר מנגנון יעיל ונוח, ותוך הגדרה של הרוב הדרוש ומה קורה כאשר אין הסכמה בין השותפים/המייסדים. מעבר לכך, ההסכם יעסוק בעוד קשת רחבה של תחומים לרבות גיוסי הון נוספים, מבנה הון מניות, תיאום ציפיות לגבי נטילת סיכונים ודרך התנהלות החברה באופן כללי, דרך ההתאגדות, ועוד.

שיתוף העמוד:
מחלקות המשרד:
נשמח לעמוד לשירותך:

אנחנו פה עבורך!

נשמח לעמוד לרשותך, ביחד עם הצוות המוביל של משרדנו, וללוות אותך באופן צמוד, מקצועי וקשוב לאורך כל ההליך המשפטי שלך.
לתיאום פגישת ייעוץ, כל שעליך לעשות הוא לפנות אלינו בטלפון או על ידי השארת פרטיך ואנו נחזור אליך בהקדם.

השאר פרטים

× Available on SundayMondayTuesdayWednesdayThursdayFridaySaturday
דילוג לתוכן